Vårt arbetssätt karakteriseras av
a. Assisterande; dvs vi inriktar oss mer på att stödja våra kunder i att utveckla sin verksamhet än att utföra utvecklingsarbete åt dem.
b. Proaktivitet; Exempelvis bidrar vi aktivt till att takten i förändringsarbetet hålls på en för kunden passande nivå och gör tydligt för beställaren om förändringar i ambitionsnivå eller arbetssätt riskerar kvaliteten på resultatet av arbetet.
c. Kreativitet; Exempelvis bidrar vi till ett kreativt arbetsklimat, använder metoder som underlättar nytänkande, bidrar med struktur och erfarenhet som breddar kundens tänkande. Vi vill dessutom skapa en fysisk miljö som fortsatt befrämjar kreativiteten i kundföretagen.
d. Processtänkande; Exempelvis utgår vi både i undervisning och konsulting, från kundens verklighet, förmedlar både teoretisk kunskap och befrämjar erfarenhetslärande genom att låta medarbetarna praktiskt bearbeta sina egna arbetsuppgifter inom kundföretaget.
e. Människan i centrum; Exempelvis utgår vår analys av en arbetssituation och våra förslag till förändringar i hög grad från kundföretagens medarbetares agerande, behov och förutsättningar. Medarbetarnas behov prioriteras högre än teknikens och organisationens.
f. Pedagogik; Eftersom åskådlighet, visualisering, enkel struktur och goda exempel bidrar till förståelse och lärande och därmed till effektivt förändringsarbete strävar vi efter detta både i undervisning och konsulting.
g. Delaktighet; Genom att aktivt involvera många och olika personer i utvecklingsprocessen vinner vi att: Motivationen hos de enskilda blir större. Kunskapsspridningen blir större. Mångas erfarenheter tas till vara. Idéer och möjliga lösningar blir flera. Beslut blir mer praktiskt anpassade, accepteras av flera och implementeras snabbare. Förändringsarbetet blir effektivare. Effektiviteten i produktionen blir långsiktigt högre.
h. Flera intressenter i fokus; För goda hållbara lösningar måste de berördas intressen beaktas under arbetet. Vi anstränger oss därför för att åtminstone följande intressenter skall komma till tals eller bevakas: Kundföretagets ledning, Medarbetarna vid kundföretaget, Fackföreningarna vid kundföretaget, Samhället.