Från ”målstyrning” till ”målstyrande”
Med ”Målstyrande Nyckeltal” menar vi resultatmål som är enkla att förstå, lätta att mäta regelbundet och som teamet/operatörerna på avdelningen förstått både hur de inverkar på de övergripande målen och hur de själva kan påverka utfallet av.
Det gäller att identifiera, ofta aktivitetsinriktade faktorer, som påverkar de övergripande målen positivt och som samtidigt är tydligt påverkbara i produktionen! För varje övergripande mål finns det ett antal sådana resultatmål. De viktigaste av dessa definierar vi enkla mätetal och mätmetoder för. Dessa kallas ofta för Key Performance Indicators – KPIer.
Processen att välja ut dessa kräver systematik, erfarenhet och praktisk produktionskännedom. Om personalen involveras både i valen av KPIer och metoderna att mäta och redovisa dem finns förutsättningar för acceptans och motivation. Att sedan följa och förbättra teamets prestation på dessa områden innehåller ett tävlingsmoment som kan bli mycket engagerande om det utformas och leds rätt. Visualisering är viktigt. Mest engagerande kan det bli om ribban läggs så högt att teamet utmanas i sitt förbättringsarbete till nytänkande och annorlunda agerande för att nå ”sanslösa” mål.